Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

Periodiserad träning och mellandagsrea

Av C K - 6 januari 2010 19:42

Sedan mitten av augusti har jag gått till en PT. Målet med att gå till PT har varit både att arbeta bort ett antal kilon, etablera goda vanor samt att genomföra ett halvmarathon.


Detta innebär att jag nu har kört under snart ett halvår med honom minst vid ett tillfälle per vecka, samt att jag själv kört två eller tre pass på egen hand. Känner nu att det hela börjar bli lite planlöst. Jag har därför läst om sk periodiserad träning, dvs träning som gradvis ökar svårighetsgraden eller belastningen och som har som mål att nå en viss prestation i slutet av perioden. Detta sätt att tänka och resonera tycker jag är helt logiskt. Dock känner jag inte riktigt att det är åt det hållet vi är på väg, jag och min PT.


När man pratar om mål brukar man säga att de ska utgå från den sk SMART-principen dvs de ska vara:

  • Synliga & specificerade
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsatta (när ska målet nås)

Min uppgift just nu är alltså att fila till mina mål! Jag ska se till att jag kan omformulera mig kring mina tre målområden på ett sådant sätt att jag kan mäta och följa upp dem, gärna nedbrutet med delmål på vägen fram till slutdatum.


Till sist, eftersom jag nu är hemma, sjuk och febrig har jag haft lite tid att surfa runt på sidor jag gillar, kan därför inte undanhålla mellandagsrean här: 

http://store.nike.com/index.jsp?cp=EUNS_KW_NS09_SE_Google_B&country=SE&lang_locale=en_GB#l=shop,pwp,c-300/hf-4294966294/t-Sale  

 
 
saynoo

saynoo

6 januari 2010 19:54

Ha en nice kväll=D

http://hollywoodnews11.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C K - 6 augusti 2010 12:17

Har precis, via jobbet, fått ny förmånsbil. Den här gången blev det en vit Volvo V70. Har aldrig haft så stor bil tidigare och det var en övning i sig att börja ratta runt detta monster. TIdigare har jag haft en SAAB Vector 9-3, en bil jag var nästan...

Av C K - 13 januari 2010 21:47

Jag har en kompis som arbetat på Sveriges Radio under många år. Hon säger att tricket för att bli en bra journalist och programledare är att vara personlig utan att vara privat. Jag kan förstå vad hon menar, man får gärna berätta ex om saker man uppl...

Av C K - 12 januari 2010 21:57

Jag hade ett röstmeddelande på min mobil när jag kom ut från ett möte igår: -Du måste ringa mig, jag är så glad, jag har dingat 80! Jaha? säger den oinvigde. Dinga, vad är det?   Jag och systersonen spelar båda två WoW. Ett rollspel där man skapa...

Av C K - 11 januari 2010 21:38

Lyssnar som bäst på Dan Browns - Den förlorade symbolen. Där testar man hypotesen att tankens kraft går att mäta. Om den nu verkligen går att mäta och omsätta i fysiska termer, exempelvis vikt, så borde också en människas själ gå att värdera eller vä...

Av C K - 8 januari 2010 10:07

Så var den avklarad då. Förkyld och inte alls på topp har jag nu gjort min intervju. Hur det gick? Ingen aning. Ibland kan man få en känsla av när det går bra eller när det går riktigt dåligt, så var inte fallet här.   Fick berätta väldigt lite o...

Presentation

Omröstning

Har du satt upp mål för 2010?
 Japp!
 Nej inte än.
 Absolut inte, tänker inte göra det heller.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards