Alla inlägg den 6 januari 2010

Av C K - 6 januari 2010 22:47

Nu har jag funderat lite kring målen och kommit enligt följande:


  • Vikten - vill gå ned 7 kg till 1 juli. Delmålet blir 4 kilo till 1 maj.
  • Goda vanor - ska träna fem pass per vecka, minst 45 minuter. Det ger 225 minuter per vecka, fördelningen får se annorlunda ut än 5 x 45 minuter, kan vara bra om man kör ex intervallträning och lite kortare lunchpass.
  • Alla pass ska loggas på Funbeat.
  • Halvmarathon - Stockholm Halvmarathon går den 11 september, målet är att delta och genomföra loppet. Har inga specifika mål gällande tiden. Delmålet här blir att genomföra ett millopp senast i augusti.

Känns bra att ha funderat igenom och kommit fram till något som klart gå att se framför sig. Ska lägga in det i min Funbeat, både mål och delmål.


Har du inte besökt den så gör gärna det, rekommenderas! www.funbeat.se


Av C K - 6 januari 2010 19:42

Sedan mitten av augusti har jag gått till en PT. Målet med att gå till PT har varit både att arbeta bort ett antal kilon, etablera goda vanor samt att genomföra ett halvmarathon.


Detta innebär att jag nu har kört under snart ett halvår med honom minst vid ett tillfälle per vecka, samt att jag själv kört två eller tre pass på egen hand. Känner nu att det hela börjar bli lite planlöst. Jag har därför läst om sk periodiserad träning, dvs träning som gradvis ökar svårighetsgraden eller belastningen och som har som mål att nå en viss prestation i slutet av perioden. Detta sätt att tänka och resonera tycker jag är helt logiskt. Dock känner jag inte riktigt att det är åt det hållet vi är på väg, jag och min PT.


När man pratar om mål brukar man säga att de ska utgå från den sk SMART-principen dvs de ska vara:

  • Synliga & specificerade
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsatta (när ska målet nås)

Min uppgift just nu är alltså att fila till mina mål! Jag ska se till att jag kan omformulera mig kring mina tre målområden på ett sådant sätt att jag kan mäta och följa upp dem, gärna nedbrutet med delmål på vägen fram till slutdatum.


Till sist, eftersom jag nu är hemma, sjuk och febrig har jag haft lite tid att surfa runt på sidor jag gillar, kan därför inte undanhålla mellandagsrean här: 

http://store.nike.com/index.jsp?cp=EUNS_KW_NS09_SE_Google_B&country=SE&lang_locale=en_GB#l=shop,pwp,c-300/hf-4294966294/t-Sale  

Presentation

Omröstning

Har du satt upp mål för 2010?
 Japp!
 Nej inte än.
 Absolut inte, tänker inte göra det heller.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards